Ne jeden z nás už řešil možnosti navigace na naše cestovní stroje a jelikož navigace přímo určená pro motocykl není nejlevnější záležitost, zkusím dát dohromady všechny možnosti, které se nám v momentální době nabízí. Článek vznikl vlastní tvorbou, takže uvítám Vaše postřehy.
Kategorie č. 1 MapaNa prvním místě by nemělo být nic jiného než mapa. Navigace, která z trhu nezmizí nikdy, už pro její přehlednost a samotnou historii se papírová mapa stala nepostradatelnou součástí navigační výbavy nejen motorkáře. Hlavní výhodu vidím v tom, že máte před sebou v jednom obrazu, v jeden moment rozlehlé území, záchytné body a o to lepší možnosti plánování či změny v průběhu trasy. Co se týče moto-uživatelů, měla by být zvolena mapa s optimálním měřítkem, což by pro moto výlet mělo být 1:350 000. Dobrý příklad je atlas od firmy MotoRoute (viz. foto) který je přímo stvořený pro moto výlety po České republice. Najdeme zde vyznačené všechny silnice a místa zajímavá pro motorkáře, GPS souřadnice a mnoho dalších užitečných tipů. Celá vazba je voděodolná a velikostně ideální do tankvaku.
Cena na stránkách výrobce je 269,-Kč
http://www.motoroute.cz/produkt/199-motoatlas-ceske-republiky.aspxKategorie č. 2 KompasKdyž pominu brouzdání po českých silnicích, tak by neměl v navigačním systému chybět kompas. Může nastat situace – a teď budu trochu přehánět - kdy ztratíme papírovou mapu, selže nám GPS navigace a podobně. Osobně jsem se při čtení cestopisů setkal s pár místy, kde podle GPS navigace vede cesta a ejhle – ona tam není, zvláště v severoafrických zemích, často navštěvovaných moto-cestovateli, kde tento problém způsobují pouštní bouře, které značenou cestu doslova zahladí pískem. V takové situaci jste vděční za tu malou, neustále vrtící se kuličku na palubovce, točící se neustále tím správným směrem.
Cena je v řádu desetikorun až tisíců. Z těch levných např.
http://www.nejlepsiceny.cz/kompasy-a-buzoly/kompas-king-camp.htmlKategorie č. 3 Roadbook , neboli pokyny k cestěRoadbook má největší využití asi v rallye závodech, kde má jezdec zapsané jednotlivé body, odbočky a místa kudy je třeba projet , kde roadbook nahrazuje vlastně takového co-pilota. Osobně se mi roadbook velmi zamlouvá. Oceňuji možnost za jízdy prohlížet plán trasy a kontrolu mezi jednotlivými body, případně jednotlivé vzdálenosti. Co jsem si všiml, tak z našeho fóra využívá roadbook uživatel Zuchnoff, který se zajisté podělí o zkušenosti. Já osobně jsem si takový „roadbook“ vyrobil na cestu na náš první sraz, kde jsem si vypsal průjezdové body, vzdálenosti mezi body a minimapku Čr a celé to přilepil izolepou na nádrž kde jsem v průběhu cesty mohl kontrolovat, jestli moje nejrychlejší cesta do Hamru plánovaná přes google mapy je totožná s nejrychlejší naplánovanou cestou přes mobilní GPS navigaci „Sygic“ (viz. níže) našeho srazového navigátora Writeona
A sedělo to naprosto dokonale. Jinak v dnešní době už neexistuje jen „papírový“ roadbook, ale můžeme narazit i na elektronickou verzi, podobné GPS navigaci.
Cena je rozdílná dle výrobce. Papírový roadbook (s kovovým tělem) a ručním rolováním můžeme koupit bez problémů za 7 000 ,- Kč a nebo – zde by se dalo připomenout – zlaté české ručičky ->
http://www.webareal.cz/cizek/eshop/1-1-Roadbooky/9-2-Cizek/5/1-Roadbook-Basic Kategorie č. 4 GPS navigace
Žijeme ve vyspělé době a GPS navigace jsou součástí všech možných dopravních prostředků i pěších turistů. Avšak navigace určené pro motorky musí splňovat vyšší nároky než „běžná“ navigace např. do automobilů, zejména se jedná o čitelnost displeje na sluníčku a hlavně voděodolnost. Tím se pak dostáváme na částky, za které si mnohdy můžeme koupit kompletní výbavu na místo jednoho přístroje. Teď si ve zkratce projdeme všechny možnosti GPS navigace, kterou nám nabízí momentální trh, než přejdeme k navigacím přímo určeným pro použití na motocyklu.
A) Mobilní navigace – nejlevnější možnost využití GPS navigace na motorce, software instalovaný do mobilního telefonu, spolu s voděodolným pouzdrem se stává favorizovanou skupinou GPS navigací na motorku. Osobně jsem si mohl porovnat mobilní navigační systém „Sygic“, který rozjedete na běžném mobilním telefonu, vyjímaje několik let staré modely, s naplánovanou trasou přes google mapy. Tento test jsem zmiňoval výše v kategorii „Roadbook“ Pro běžné používání tohoto druhu navigace není co vytknout. Cena pořízení - zdarma. Pro telefony s operačním systémem Android ke stažení např. zde
http://uloz.to/xScVY9K/gps-navigace-sygic-aura-v11-2-6-android-cz-plna-verze-rarB)
„UNI“ navigace a všeobecně autonavigace – zde bych chtěl připomenout navigace, které jsou na našem trhu nejvíce nabízené a prodávané pro univerzální použití, nejčastěji v automobilech. Většinou se jedná o čínské „noname“ navigace v cenovém rozmezí cca 1200 – 2500,-Kč. A značkové od 1500,- až po cca 8000,- Tyto přístroje nejsou stavěné na použití na motocyklu (sluníčko, otřesy, voděodolnost) avšak dle mého skromného názoru při použití s kvalitním voděodolným pouzdrem poslouží více než dostatečně. Co nemůžu posoudit je výdrž takové navigace, kde nemyslím výdrž baterie, ale výdrž spíše takovou mechanickou.
http://www.alza.cz/garmin-nuvi-50-cr-lifetime-d373891.htmC)Navigace pro motocykly „levné“ – do této kategorie bych chtěl zařadit jednu jedinou navigaci (o žádné jiné nevím) která splňuje více kritérií, jakožto všeobecně vyvinutá pro motocykl, voděodolná s displejem dobře čitelným na slunci, která je více méně v cenové relaci navigací univerzálních, které popisuji v předchozí skupině. Jde o navigaci Peaklife čínského vývojáře, který momentálně pracuje na nové verzi této navigace. Co se týče mapových podkladů, tak přístroj pracuje na operačním systému Windows CE, takže v této navigaci rozjedete navigační systémy jako jsou - iGO8, iGO Primo, Garmin XT, TomTom Navigator, Navigon, LarkMap, OziExplorer, OffroadNAVI, SmartMaps, Maplorer, PocketGPS-Map. Vzhledem k vlastnostem a vybavení tohoto přístroje je cena více než příznivá. Přímo z čínského webu jde koupit za cca 3000 – 3500Kč. Na českých shopech počínaje aukrem za ni zaplatíte něco okolo 4000 Kč. Za lepší cenu např.
http://www.chinavasion.com/china/wholesale/GPS-Sat_Nav_Devices/Portable_GPS/Motorcycle_GPS_Navigator-3.5_Inch_GPS_NavigatorD)Navigace pro motocykly dražší až drahé – do této skupiny řadím všechny značkové navigace přímo určené pro použití na motocyklu. Zde už je to absolutně o financích a o druhu použití. Nejvíc si asi zaslouží zmínit 2 giganti co se týče navigací, což jsou Garmin a TomTom. Co se týče modelů, tak se jedná o TomTom Rider a u Garminu např. nejvyšší model což je Zümo 660. U obou těchto modelů už můžeme počítat s doživotní aktualizací map více než 40-ti států Evropy. Funkcí a možností u těchto modelů je nespočet a nemá cenu je tady popisovat. Více si najdete v odkazech. Co se týče ceny u TomTom Rider, tak se pohybujeme okolo 7 – 9 000,- Kč a u Garminu s nejmodernější řadou musíme počítat s cenou až 15 000,- Kč.
http://www.garmin.cz/produkty/auto-moto/lifetime-pro-auto-moto/lifetime-na-mapu-evropy/zuemo-660-lifetime.htmlhttp://www.alza.cz/tomtom-rider-europe-lifetime-d415926.htm V tomto článku jsem chtěl shrnout jaké máme možnosti co se týče navigovaní na našich, ať už odpočinkových nebo naopak adrenalinových cestách. Já osobně nedám dopustit na mapu, průběžné poznámky (Roadbook) a momentálně pošilhávám po navigaci Peaklife. Záleží na jednotlivci, komu co pasuje. Někdo vyjede z garáže, zapne navi, zadá cílový bod a na cestu zpět jen použije funkci „domů“. Jiný si vystačí s kompasem a mapou. Tak či tak Vám všem přeji vždy úspěšný návrat do domova, ať už Vám navigování vyjde podle plánu nebo neplánovanou zajížďkou avšak hlavně – vždy kolama dolů