od -MP- » stř 09. kvě 2018 14:42:39
Tak jsem byl včera u Petra Zvěřiny ( "zvíře" z Afrika Twin clubu ) co dělal kdysi kolečka do náhonů na TA a AT . Měl ještě na starýho Transalpa tak jsem ho vzal a mezi řečí prohodil že tady kousek někdo prodává tu převodovku náhonu z Dominátora ( je stejná jak XL600 ) ale bez kolečka za 150 ,- . Hned jsem pro ni dnes zajel abych měl s čím vymejšlet jak to vylepšit , protože i to nový kolečko se v tom mým náhonu točilo jen na jednu stranu a na tu správnou zadrhávalo . Byla dost vůle ( v ose ) toho druhýho šneku ( toho válečku s unašečem na bowden ) . V tom koupeným převodu to bylo to stejný , takže jsem podle jednoho příspěvku z AT clubu začal tvořit . Zespodu převodovky , jak je ta "bradavka" v které končí hřídelka toho šnekovýho válečku jsem vyvrtal dírku 4 mm. Do ní jsem strčil šroub M4 a hřídelku vyklepal ven . Ze začátku nešla , pak si dala říct . Jenže jsu lama a jak ju vyklepávám a na konci jak šla dobře , tak se mi po kolejnici na který jsem to klepal ohnul ten konec hřídelky co zalejzá do drážky bowdenu , při snaze to srovnat samozřejmě upadl . Ale to je řešitelný , protože ... Do převodovky jsem ve vyvrtané díře vyřezal závit M5 , do převodovky hodil kuličku z ložiska průměr cca 5 mm . Zpátky vložil hřídelku . Ta se opřela o kuličku , z druhé strany jsem zase naklepal to pouzdro , a vše vyladil tak aby ta hřídelka měla jen zcela minimální vůli ( v ose ) . Dá se to třeba vyladit hloubkou zašroubování šroubku M5 do vytvořenýho závitu . Šroubek jsem zajistil Loctitem na závity a ještě pak udělal kolem z kovovýho epoxidu "pojistku proti povolení a vypadení" . Teď když tam hodím ten kroužek tak s tím jde krásně otáčet na obě strany bez zadrhávání . Tím že se hřídelka posunula o kousek ven z převodovky , byl prostor na to udělat z kulatýho konce hřídelky obroušením kousek co zapadne do drážky náhonu .
Takže mi zůstala ještě ta moje převodovka , kterou taky upravím , koupím náhradní kolečko z Wemoto ze silonu , a udělám si rezervní náhon .
K důstojnému stáří patří bohaté vzpomínky, pár vrásek a možná že i jizev - dobrodruzi zkrátka nikdy nevedou nudné životy.
Honda XL 600 V Transalp (1992) , BMW F800GS Adventure ( 2014 )